MOJE STROJE*   MOJE CYKLOVYBAVENIE   





Na úvod chcem podotknúť - nie je mi účelom na tejto stránke poučovať, možno pomáhať skúsenosťami /nie veľkými/ a hlavne nechcem, aby som vyzeral ako nejaký veľký športovec...Totiž mojou druhou najobľúbenejšou "disciplínou" je oddych - kdekoľvek a akokoľvek. Čo sa týka mojich výkonov na bicykli - radšej pomaly - hlavne do kopca. Občas sa mi zdá, že to čo nemám v nohách - nahrádzam oblečením a výbavou, ale čo už. Rád sa bicyklujem a objavujem nové miesta. V poslednom čase hlavne na Slovensku, preto mi nie je ľúto financií do toho vložených! Vždy sa mi to vráti bezporuchovosťou /ťuk, ťuk, ťuk na drevo/ bicykla a dobrým pocitom v dobrom oblečení. Noo, asi som trocha márnotratný - ale polepším sa !

V súčastnosti mám dva bicykle. Prvý som kúpil v roku 2002 - bol to horský bicykel. Vplyv na kúpu "horkáka" bolo určite aj to, že je to súčasné "image" /našťastie už nie tak silné-2004/. Ale pre mňa bolo jedno z merítok pre kúpu horáka aj taká vec ako je váha, ktorú mám...A ďalšia vec-chcel som utiecť z BA do lesov a tam by som asi cestný bicykel nevyužil! Takže v roku 2002 som sa stal majiteľom horského bicykla MERIDA MATTS CRUSADER. Mám s ním najazdených asi 3000 km/XII.2004/, po prvom roku som musel meniť zadný náboj a stredové zloženie. To bolo zlikvidované totálne... Nový zloženie som nekupoval Shimano, ale naše Kinex, dodnes šlape bez problémov. Zadný náboj je teraz Shimano Deore. Ináč všetko ostatné je stále originál, nemenené. Teda nahovorím o reťazi, to beriem ako spotrebný materiál... Je jasné, že tú sa snažím meniť podľa kalibračného nástroja. Ale pri mojom štýle jazdenie-aj každú sezónu mať novú reťaz by nebolo od veci. Čo ma však prekvapuje, rafiky a dokonca brzdové gumičky sú tiež nemenené-rafiky nie sú prebrzdené, brzdové gumičky sú stále OK-a hlavne na to si treba dávať pozor. Takže po stránke "motorickej" bola kúpa tohoto bicykla absolútne v poriadku-aj napriek pre mňa v tom čase dosť veľkej sume - /na to, že som práve začínal s cyklistikou/ 24 990 Sk. Po roku som sa rozhodol troch "vylepšit" cyklovýbavu-kúpil som obojstranné nášlapné pedále AUTHOR A-comp. Chvíľu mi teda trvalo, kým som si na ne zvykol a naučil sa "vypínať" topánku z pedála/asi po 4 pádoch :-)/ ale dnes potvrdzujem, že je to SUPER vec, pre každého cyklistu, cykloturistu, veľmi uľahčujúca a zlepšujúca frekvenciu pri šľapaní. Čo sa mne páči a v čom vidím veľkú výhodu týchto pedálov-rozbeh na križovatkých, do kopca. Teda s týmto bicyklom sa vlastne začala moje cyklistická "genéza" Prvé km som naberal na tento druh bicykla veľmi netradične-na dunajskej hrádzi. Najprv 20km hore-dole k čističke, potom 30 do Čunova. A stále som svoj rádius predlžoval, najďalej som sa dostal ku kompe a dedinke Vojka pri Dunaji/cca 60km spolu tam-späť/. Potom som sa zoznamil so združením BicyBa - a hlavná "náplň" pre Meridu sa zrazu stali cyklojazdy po Bratislave na zviditeľňovanie sa aj po tejto stránke.



Výbava MERIDA MATTS CRUSADER

Duralový rámPredná odpružená vidlaHlavové zloženiePrevodníkMenič a radenieRáfiky Pneu
Alu7005 RaceLite
Rock Shock Jet
A-head
Shimano Alivio
22-32-44
Shimano Deore
27 rýchlostí 11až 32
Alex Adventure
IRC Mythos






V tom čase som sa zoznámil aj s ľuďmi, ktorí už toho mali "odbicyklované" oveľa, oveľa viac ako ja. Bolo to pre mňa znova niečo nové, rozmýšľať o bicykli nielen ako o prostriedku na presuny po Bratislave a blízkom okolí... S Mirom /jeden z tých ľudí/ sme začali uvažovať o cyklodovolenke na Slovensku. Pri spoločných cyklotúrach v okolí Bratislavy som však zistil, že horský bicykel mi prestáva vyhovovať. Miro má cestný bicykel, 26" kolesá na MTB sú aj z toho hľadiska handicap. A pri mojej výkonnosti-nevýkonnosti a Mirovom "dynamite" :-) v nohách som sa začal zaoberať myšlienkou o novom bicykli...Je jasné, horský bicykel má aj výhody-zistil som to hlavne pri našich cestách v lesoch, a to síce asfaltových, po pohraničiaroch, ale čím ďalej viac zlikvidovaných autami sa ukázala výhoda "širokých gúm" oproti cesťáku. Ale to je asi jedna z mála kladných stránok MTB. Je tu ešte aj komfort jazdný, v dnešnej dobe to už viem potvrdiť. V dnešnej dobe mám totiž aj druhý bicykel - a to krosový Author Airline.



Výbava AUTHOR AIRLINE 2003

Duralový rámPredná odpružená vidlaHlavové zloženiePrevodníkMenič a radenieRáfiky Pneu
COLUMBUS
Zonal dural 700C
Manitou Luxe Elite
A-head
Shimano Nexave
26-36-48
Shimano Deore LX
27 rýchlostí
11až 32
Alexrims DA16
Ritchey
Speedmax Cross





Rok 2003 pre mňa teda znamenal ďalšiu investíciu do bicykla. Rozhodovanie bolo ťažké-chcel som zostať verný značke Merida, ale oslovili ma aj bicykle od iných výrobcov-hlavne sa mi pozdávali v pomere cena/výbava bicykle od slovenských firiem Kelly´s a Dema. Rozhodovanie mi nakoniec uľahčili v cykloobchde kde som dlhoročným návštevníkom - VELOSPORT na Bradáčovej v Petržalke. Cena bicykla bola znova o trocha vyššia /29 990 Sk/, ale predaj na splátky je veľký pokušiteľ. No a značka bola pre mňa najväčším prekvapením. Mnou "zatracovaný" AUTHOR. Spýtate sa prečo zatracovaný? Ani ja sám poriadne neviem, ale asi som túto značku vnímal ako značku, ktorá nemá šancu na svetových výrobcov...Ako som sa však mýlil-to som zistil hneď pri prvej "ostrej" skúške - Cykloceste okolo Slovenska ´03. A hlavne na druhej veľkej zaťažkávacej skúške-Cykloceste Čechy 2004. S bicyklom Author Airline ´03 som najazdil cca 6000km/do XII.2004/. Zatiaľ som nebol nútený vymeniť N I Č !!! Píšem nútený, ale z hladiska bezpečnosti /teda nie ako pri Meride-náboj/ dám vymeniť v zime 2004/05 zadný ráfik-prebrzdený. Na bicykli som si dal spraviť hneď pri kúpe menšiu "úpravu/výmenu" Kúpil som do predného kolesa nový náboj-s integrovaným dynamom. Preto som bol nútený kúpiť aj nový ráfik /starý s nábojom Deore mám v "zálohe"/. Náboj s dynamom má totiž väčší priemer a bolo by treba prepliesť nanovo ráfik. Teda kúpa nového ráfika sa mi javila ako menšie zlo...Tak a čo sa týka porovnania MTB/kros- pre mňa má určite v dnešnom mojom cykloturistickom ponímaní bicykla určite väčšiu hodnotu AUTHOR AIRLINE ako MERIDA MATTS CRUSADER. Názorné vysvetlenie prečo - v tabuľke...



Moje porovnanie Kros/MTB

RámPredná odpružená vidlaPedályPrevodníkMenič a radenieRáfiky Pneu
Kros-lepší posed/
MTB-menší rám-lepšie reakcie
Nevidím rozdiel
Kros-nášlapné-z jednej strany
výhoda pri voľnejšom výbere obuvy/
MTB-obojstranné našlapné pedály-bezporuchovosť
Kros-viac do rýchla/ťažšie prevody/
MTB-ľahšie prevody t.j. výhodnejšie pre menej "zdatných" cyklistov
Kros-rada LX sa mi zdá ešte lepšie reagujúca...
Kros-28" pre cykloturistu len plus/
MTB-26" tak v lese je to určite výhoda !
MTB-lepšie tlmenie nerovností, ale hlavne MENEJ DEFEKTOV :-)



Nepasujem sa v súčastnej dobe /zatiaľ/ za odborníka na tému bicykle. Poprvé nemám za sebou ešte ani 10 rokov jazdenia :-) a určite poznám aj fundovanejšie osoby. Ale keďže toto je moja stránka, tak to musíte vydržať! Mám za sebou okolo 10 000 km na bicykli a stále väčší záujem o oddych s bicyklom. T.j. jazdu na ňom a svoje dovolenky beriem ako oddych, neviem ako Vy?! Mať viac dovolenky a trocha viac peňazí-vedel by som si predstaviť na bicykli 365 dní v roku. Na to však treba aj primerané oblečenie a to ide v dnešnej dobe dosť do peniažkov...Za tých pár rokov som však svoje cyklovybavenie vylepšil aj po tejto stránke a preto Vám ponúkam-klinite si aj na odkaz Moje cyklovybavenie !